سفارش تبلیغ
صبا ویژن

استعفای برنامه نویس افسانه ای

جان کارمک (John Carmack) به تازگی از سمت خود به عنوان مشاور اجرایی بخش واقعیت مجازی کمپانی متا (Meta) استعفا داده است.

 

این برنامه‌نویس کهنه‌کار که بنیان‌گذار استودیوی اید سافتور (id Software) محسوب می‌شود، از طریق یک پیام داخلی به کارکنان متا این موضوع را اطلاع داد. با این حال این خبر به بیرون درز کرد و کارمک در پروفایل فیس‌‌بوک خود در بیانیه‌ای گفت که این پایان یک دهه فعالیت او در حوزه‌ی واقعیت مجازی است و در این باره احساسات ضد و نقیضی دارد. او هدست متا کوئست 2 (Meta Quest 2) نیز را همان چیزی که در ابتدا می‌خواسته اعلام کرد اما از کارایی و بازدهی شرکت انتقاد کرد. او می‌گوید:

ما افراد و منابع زیادی داریم، اما مدام زحماتمان را خراب می کنیم و هدر می دهیم. هیچ راه بهتری برای توصیف این وضعیت وجود ندارد. در واقع، من فکر می کنم که سازمان ما با نصف این کارایی کار می کند، که باعث خوشحالی من است. برای من یک مبارزه بود. من یکی از اولین موقعیت ها را در اینجا دارم، بنابراین احساس می کنم باید بتوانم خیلی چیزها را تغییر دهم، اما واضح است که به اندازه کافی قانع کننده نیستم.

بخش قابل توجهی از چیزهایی که من از آنها انتقاد دارم، در نهایت بعد از یک یا دو سال تغییر مسیر می دهند، اما من هرگز نتوانستم چیزهای احمقانه را قبل از اینکه به شرکت آسیب برساند یا مسیری را برای تیم دنبال کند، حذف کنم.

او افزود که از پرداختن به این مسائل خسته شده است و در عوض روی استارتاپ جدید خود، Keen Technologies، که روی هوش عمومی مصنوعی یا AGI کار می کند، تمرکز می کند. با این حال، او کارمندان متا را تشویق کرد که به ادامه مسیر VR ادامه دهند:

واقعیت مجازی می تواند ارزش زیادی برای مردم سراسر جهان به ارمغان بیاورد و هیچ شرکتی بهتر از متا برای انجام این کار وجود ندارد. این را می توان با اصلاح روش های فعلی به دست آورد، اما فضای زیادی برای بهبود وجود دارد. بهتر تصمیم بگیرید و به محصولات خود اهمیت بیشتری بدهید!

Carmack در سال 2013 به عنوان مدیر ارشد فناوری به Oculus پیوست. این شرکت سال بعد از آن به فیس بوک یا متای فعلی پیوست. در ابتدا، او نقش خود در Oculus را با کارش در idSoftware، استودیوی تحسین‌شده‌ای که در سال 1991 تأسیس کرد، متعادل کرد. با این حال، پس از چند ماه، EdSoft را ترک کرد تا کاملاً روی کار خود در واقعیت مجازی تمرکز کند.

زندگی‌نامه‌ی جان کارمک: جان کارمک؛ دزد اپل، برنامه‌نویس، بازی‌ساز

گفتنی است که کارمک قبلا از استراتژی متا انتقاد کرده و حتی در مورد هدف آن برای ایجاد یک متاورس، چندان موضع خوبی نگرفته بود.