سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نشان دادن قدرت پول در بازار سهام

دیروز تحولات مثبتی در روند معاملات بورس رخ داد که تداوم این تحولات ممکن است به رشد قابل قبولی در بورس منجر شود.

شاخص کل بورس تنها حدود 62 هزار واحد با کانال یک میلیون و 600 هزار واحدی فاصله دارد و این بار قدرت بورس برای عبور از این مقاومت کافی به نظر می رسد.

شاخص کل بورس از پاییز 2019 چندین بار به محدوده 1.6 میلیون واحدی رسیده و هر بار نتوانسته از این سد مقاومتی عبور کند.

اما این بار با توجه به افزایش قیمت دلار به نظر می رسد این مقاومت شکسته شود و هدف بعدی شاخص کل ارتفاع 1.8 میلیون واحدی باشد.

در گذشته، بازار سهام همچنان در پاییز 99 گیر کرده بود و سرمایه گذاران با مشاهده مقاومت نمودار، به سرعت سهام خود را فروختند.

اما این بار داستان فرق می کند. افزایش قیمت دلار منجر به افزایش سودآوری شرکت ها می شود و نسبت سود به قیمت سهام شرکت ها جذاب شده است که ممکن است به شکسته شدن مقاومت 1.6 میلیون واحدی منجر شود. اگرچه انتظار می رود شاخص برای مدتی در اطراف این مقاومت باقی بماند.

نشان دادن قدرت پول در بازار سهام

در جریان معاملات روز گذشته بازار سهام برخی تحولات مثبت رخ داد که ادامه این تحولات ممکن است به رشد قابل قبولی در بورس منجر شود.

مهمترین جهش در ارزش معاملات خرده فروشی بود. رشد بالای 50 درصدی ارزش معاملات خرد که به 6500 میلیارد تومان رسید، نشانه مثبتی برای بازار است.

روز گذشته تعداد معاملات رکورد چند ماه گذشته را شکست و یکی از بزرگترین ارزش معاملات در سال 1401 به ثبت رسید.

علاوه بر این، حدود هزار میلیارد تومان پول از صندوق‌های با درآمد ثابت قابل معامله خارج شد و 380 میلیارد تومان تزریق پول جدید به بازار سهام نیز اتفاق افتاد.

به طور خلاصه می‌توان گفت که سرمایه گذاران حقیقی در حال آشتی کردن با بورس هستند و مجددا سرمایه‌های خود را وارد این بازار می‌کنند.

برتری طرف تقاضا

ضمن اینکه شاخص قدرت خریداران حقیقی هم به عدد 1.36 رسیده که حاکی از کنار رفتن فروشندگان بزرگ و فعال شدن خریداران قدرتمند است.

در دقایق پایانی بازار روز گذشته حدود 600 نماد مثبت در مقابل 50 نماد منفی در بازار وجود داشت که برتری قدرتمندانه طرف تقاضا را نمایش می‌دهد.

با توجه به این تعداد نماد مثبت در بازار، انتظار می‌رود در ابتدای معاملات امروز نیز شاخص‌ها رشد کنند.

البته احتمال متعادل‌تر شدن روند رو به رشد بازار در نیمه دوم زمان معاملات وجود دارد که این به معنای کمتر شدن شیب صعود شاخص است نه منفی شدن آن.